Beskrivelse af Sønderbroskolen som idrætsprofilskole

Mennesket er skabt til at bevæge sig, og på Sønderbroskolen har vi en vision om, at alle vores elever oplever:

• at bevægelse er en naturlig del af skoledagen.
  • at bevægelse giver variation, skaber glæde og stimulerer lysten til at være fysisk aktiv.

”Bevægelse i Centrum” er vores motto og en del af vores DNA, og det har det været igennem mange år. Derfor er bevægelse og idræt i vores mindset og en stor del af vores kultur. Sønderbroskolen er idrætsprofilskole og Aalborg Kommunes idrætsklasser er en del af skolen.
Vi er certificeret idrætsskole gennem DIF, VIA og Team Danmark. Skolens fritidsdel er også certificeret som IdrætsDUS.

Det overordnede mål med ”Bevægelse i Centrum” er at stimulere børnenes bevægelseslyst og bevægelsesglæde, så eleverne er motiverede for at deltage i idræt, leg og bevægelse.

I hverdagen betyder det:

• bedre trivsel og bedre læringsparathed.
  • et højere fagligt niveau.
  • øget lyst til at deltage i idræt, leg og bevægelse.
  • forbedret fysisk form og forbedret sundhedstilstand.

Det at være idrætsprofilskole har indflydelse på måde vi er på, og den måde vi arbejder på.

Det betyder for os:

• at eleverne har 6 ugentlige idræts-/og ATK-lektioner(Aldersrelateret Træningskoncept).
  • at der er særlig fokus på elevernes motoriske udvikling.
  • at bevægelse er integreret i undervisningen og fritidsdelen.
  • at der er aktive pauser medbrainbreaks.
  • at der er gode fysiske rammer og personale, der altid tænker bevægelse og idræt.
  • at der er et tæt samarbejde med idrætsforeninger og klubber i nærområdet.