Sønderbroskolens værdiregelsæt har til formål at beskrive hvilke fælles værdier og grundlag, som vi ønsker, skal være en del af vores daglige virke.
Værdiregelsættet og vores ordensregler beskriver, hvordan vi ønsker, at vi behandler hinanden på skolen, således der opnås et godt læringsmiljø med trivsel for børn og voksne.
Sønderbroskolens vision
Sønderbroskolen skal være et godt sted at være og et godt sted at lære.
- På Sønderbroskolen ønsker vi, at elever og forældre oplever en undervisning, som giver eleverne de bedst tænkelige læringsmuligheder. Vi har et højt ambitionsniveau, hvor vi tilbyder den enkelte elev den bedst mulige undervisning uanset baggrund og forudsætninger. Her skal være plads til udvikling og spændende udfordringer, så den enkelte får mest muligt ud af sit potentiale.
Vi ønsker at have en skole, hvor vi gerne ville have vores egne børn til at gå.
- Trivsel er en forudsætning for de bedst tænkelige læringsmuligheder. Vi har derfor stort fokus på, at læringsmiljøet er præget af godt humør, rummelighed og plads til mangfoldighed. Vi er en inkluderende skole, hvor børnene knytter venskaber på tværs af køn, alder og etnisk baggrund, og hvor den enkelte bliver anerkendt for den, man er og det fællesskab, man er en del af.
Vi ønsker at have en skole, som vi alle er stolte af at være en del af.
- På Sønderbroskolen sætter vi en ære i at have et godt arbejdsmiljø for skolens ansatte. Vi har en skole, som den enkelte medarbejder er stolt af at være en del af. Vi har fokus på at være en skole, der er attraktiv at arbejde på, og som fastholder nuværende medarbejdere og formår at tiltrække nye, dygtige medarbejdere. Vi har en innovativ tilgang til den foranderlige verden, vi er en del af, og der skal være plads til nytænkning, forandring og udvikling. Vi er ambitiøse på skolens og vores elevers vegne.
Der skal være overensstemmelse mellem det, vi siger og det, vi gør.
- Det er vigtigt, at vores elever og forældre har en oplevelse af, at vi lever op til de ting, vi siger. Vi vil nå de mål, vi sætter os, og vi står inde for det, vi lover, således vi opleves som troværdige.
Vores værdigrundlag
Sønderbroskolen bærer præg af at være en skole med høj faglighed, rummelighed og en anerkendende tilgang til eleverne.
- Sønderbroskolen vil være en skole for alle skoledistriktets børn
- Sønderbroskolen vil være en skole hvor fagligheden prioriteres højt, således at der i alle fag kan måles fremgang for den enkelte elev.
- Sønderbroskolen vil være en skole, hvor elevernes kulturelle forskellighed betragtes som en styrke.
- Sønderbroskolen vil være en skole, hvor der er et positivt og åbent samarbejde med hjemmene omkring børnene. Forældrene skal være velorienteret om skolens daglige virke, have tillid til skolen samt være aktive i samarbejdet om børnenes undervisning og opdragelse.
- Sønderbroskolen vil være en skole, hvor alle såvel elever som personale hver dag har glade og positive oplevelser. Alle skal føle sig respekteret og have indflydelse på egen dagligdag. Samtidig er det et krav, at alle taler til hinanden i et ordentligt sprog.
- Sønderbroskolen vil være en skole, hvor der arbejdes med udviklingen af den demokratiske bevidsthed. Alle har ret til at blive hørt samt pligt til stillingtagen og ansvarlighed.
Antimobbestrategi
På Sønderbroskolen har vi en antimobbestrategi, som betyder, at alle skal mærke, at mobning ikke accepteres.
Hvad forstår vi ved mobning?
- Mobning er en persons eller gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne er tvunget til at opholde sig.
Hvad vil vi med vores mobbestrategi?
- Vi ønsker at arbejde for at opbygge tolerante fællesskaber med plads til alle.
- Vi ønsker en antimobbestrategi, som elever, forældre og personale kan bruge.
Hvad gør vi for at forebygge mobning?
- Klasserne udarbejder hvert år klassens samværsregler. Disse skal være synlige i klasselokalet og formidles til forældrene.
- Klassens trivsel skal være fast punkt på dagsordenen til forældremøder. • Tilgængelige voksne i pauserne.
- Elever, pædagoger og lærere skal være opmærksomme på, om der er elever, som mistrives eller er udenfor det sociale fællesskab.
- Trivsels- og inklusionsmedarbejdere kan efter behov indgå i forløb i klasserne, pauserne eller andet.
- Skolens trivselsperson afvikler forebyggende trivselsindsatser i 1. årgang. • Den enkelte klasse kan have et trivselsbarometer, smileys eller andet. • Vi gennemfører den nationale trivselsmåling en gang årligt. Resultaterne behandles efterfølgende på teammøder.
- Ved problemer involveres skolens trivselsperson.
- For at give vores elever gode kompetencer ifm. deres færden på Internettet anvendes materialet ”Dit liv på nettet”. Her er en særlig indsats på 2., 4., 6. og 8. årgang. • Vi arbejder med teamet ”Alle har en ven”
Hvad gør vi, når mobning konstateres, og hvordan sikrer vi, at mobningen ikke gentager sig?
- Teamet tager problemet op, når det opstår.
- Der laves en analyse af sagen/situationen.
- Berørte parter involveres (elever, klassen, forældre, personale, ledelse). Det er vigtigt med åbenhed og dialog, hvis der opstår mistrivsel. Det man ikke ved, kan man ikke gøre noget ved.
- Involvering af forældre. Forældrene har et fælles ansvar for klassens generelle sociale trivsel og hinandens børn.
- Udgangspunktet for håndtering af sagen/situationen er at det ikke er den enkeltes problem men et fælles problem, og der skal ske en ”mobilisering af det tavse flertal” blandt eleverne.
- Skolens ressourcepersoner, skolepsykolog eller anden ressourceperson fra PPR inddrages efter behov.
Hvordan inddrager vi eleverne i arbejdet med at fremme den sociale trivsel og modvirke mobning?
- Udarbejdelse af samværsregler i klasserne og løbende evaluering af disse.
- Klassemøder om mobning.
- Elevrådet drøfter årligt hvordan det kan bidrage til arbejdet. Her kan elevrådet eksempelvis deltage i Red barnets kurser med fokus på området.
Hvordan inddrager vi forældrene i arbejdet for at fremme den sociale trivsel og modvirke mobning?
- Via nyhedsbreve, forældremøder og den daglige kontakt mellem pædagoger/lærere og forældre.
- Arrangementer for elever og forældre.
- Via klasseforældrerådets involvering samt deltagelse i klasseforældrerådssamlinger som skolebestyrelsen afvikler.
Hvordan gør vi antimobbestrategien tilgængelig for alle?
- Den skal være let tilgængelig på skolens hjemmeside og personalets Intranet.
- Forældrene skal orienteres om den på forældremøder.
- Eleverne skal præsenteres for den ifm. udarbejdelse af klassereglerne.
Digital mobning.
Hvad forstår vi ved digital mobning?
Begrebet digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende eller ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier. Digital mobning adskiller sig fra den traditionelle mobning på følgende punkter:
- Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, idet man ofte ikke kender afsenderen.
- Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skolegården i skoletiden.
- Eksponeringen af den digitale mobning er særlig problematisk, fordi man ikke ved, hvor mange der har set de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.
Hvordan forebygger vi digital mobning?
For at forebygge digital mobning skal der opbygges trygge, tolerante fællesskaber uden for de sociale medier. Samtidigt skal vi styrke elevernes digitale dannelse, særligt ift. de etiske dilemmaer, de kan støde på og på fornuftig færdsel i det digitale rum. I det daglige og øvrige arbejde med trivsel, har vi derfor for øje at give eleverne kompetencer til at færdes sikkert på nettet, og til at skelne mellem, hvad der er i orden, og hvad der ikke er i orden i den digitale kommunikation. Til dette anvendes bl.a. materiale fra:
- Red Barnet
- Det Kriminalpræventive Råd
- EMU - Danmarks Læringsportal
- Børns Vilkår
- Dansk center for undervisningsmiljø (dcum)
- Børnerådet
- Alle for en mod mobning
Derudover arbejdes der fast forebyggende på skolen med materialet ”Dit liv på nettet” på 2., 4., 6. og 8. årgang. Dit Liv på Nettet er et lettilgængeligt undervisningsmateriale til både elever og forældre. Materialet, som består af film, cases, fakta og historier fra det virkelige liv, har til hensigt at få eleverne til at reflektere over deres handlinger på nettet. Eleverne skal tage stilling til etiske dilemmaer, som er tematiseret efter de forskellige alderstrin. På 7. årgange gøres der ligeledes brug af UngAalborgs tilbud om ung til ung undervisning fra de Sociale Medieambassadører.
Hvad gør vi, hvis en elev udsættes for digital mobning?
- Teamet tager problemet op, når det bliver bekendt med problemet.
- Der laves en analyse af sagen/situationen.
- Berørte parter involveres (elever, klassen, forældre, personale, ledelse). Det er vigtigt med åbenhed og dialog, hvis der opstår mistrivsel. Det man ikke ved, kan man ikke gøre noget ved.
- Involvering af forældre. Forældrene har et fælles ansvar for klassens generelle sociale trivsel og hinandens børn.
Udgangspunktet for håndtering af sagen/situationen er at det ikke er den enkeltes problem men et fælles problem, og der skal ske en ”mobilisering af det tavse flertal” blandt eleverne.
Ordensregler for Sønderbroskolen
Respekt og ansvarlighed
- Alle elever og voksne behandler hinanden med respekt – både i tale, handling og online.
- Elever og voksne passer i fællesskab på skolens bygninger, inventar og materialer. Skader anmeldes straks til en ansat på skolen.
- Elever tager ansvar for deres egen opførsel og bidrager til et trygt og rart skolemiljø ved at sige fra over for ubehagelig adfærd.
Fællesskab og inklusion
- På Sønderbroskolen passer vi godt på hinanden, og alle bidrager til et trygt fællesskab.
- Alle deltager i fællesaktiviteter og viser respekt for hinandens forskelligheder – uanset køn, identitet, kultur eller evner.
- Mobning og vold – fysisk eller digitalt – accepteres ikke. Skolen har en fælles antimobbestrategi. Mobning, vold eller eksklusion meldes straks til en ansat på skolen.
- Det fælles sprog på Sønderbroskolen er dansk.
Trivsel og undervisningsmiljø
- Alle møder til tiden, er forberedte og gør deres bedste i undervisningen.
- Der skal være arbejdsro og fokus i undervisningen – alle har ret til at lære uden forstyrrelser.
- Sønderbroskolen er som udgangspunkt mobilfri i både skoletid, frikvarterer og DUS.
- Der henvises til skolens princip for mobile enheder.
- Elever skal følge voksens anvisninger.
Pauser
- Der er udeordning for 0.-6. klasse.
- Gældende for 0.-3. kl: Der spises (voksne spiser med) med børnene i klassen i 15 min i frokostpausen.
- Gældende for 4.-6. kl.: Der spises (voksne spiser med) med børnene i klassen i 10 min i frokostpausen.
- Fra 7.-9. klasse må man være inde, ligesom man må forlade skolen i pauserne.
Erstatning og forsikring
- Hvis en elev med vilje eller ved uforsvarlig adfærd ødelægger noget, er eleven og forældrene erstatningsansvarlige efter gældende regler.
- Skolen har ikke ansvar for personlige værdigenstande, som elever medbringer.
Konsekvenser
- Hvis ordensreglerne ikke overholdes, vil skolen handle i overensstemmelse med Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen.
- Der tages udgangspunkt i dialog og pædagogiske tiltag. Alvorlige eller gentagne overtrædelser kan medføre sanktioner, som fastsættes af ledelsen.
Senest revideret d 20-08-25